Sierpień 25, 2016

Skręcenie kostki czy może być groźne?

Skręcenie kostki czy może być groźne?
Pogoda dopisuje. Wielu z nas udaje się na urlop, aby odpocząć, zregenerować siły, a także nadrobić zaległości w aktywności fizycznej, związane bardzo często z siedzącym trybem pracy. Oprócz plaży, spacerów czy wycieczek rowerowych – uprawiamy sport. Należy jednak pamiętać, że przy braku odpowiedniego przygotowania naszego organizmu do wzmożonego wysiłku, może dojść do urazu lub kontuzji.

Skręcenie stawu skokowego, tzw. „skręcenie kostki” – jest jednym z najczęstszych urazów kończyny dolnej. Jak w każdym urazie skrętnym obserwujemy objawy związane z naciągnięciem, przerwaniem „częściowym bądź też całkowitym” więzadeł oraz bogato unerwionej torebki stawowej. Powstawanie krwiaka wewnątrz bądź na zewnątrz stawu objawia się obrzękiem, powodującym poszerzenie obrysów stawu, skóra zmienia barwę na skutek wylewów podskórnych, występują dolegliwości bólowe, nasilające się przy próbie ruchu w stawie.

W przypadku masywnego uszkodzenia przyśrodkowej części stabilizatorów (rozerwanie więzadła trójgraniastego) może dochodzić do podwichnięcia kości skokowej, co objawia się przymusowym, nienaturalnym ustawieniem stopy w stosunku do powierzchni stawowych.

Niestety bardzo często urazy skrętne stawu skokowego są bagatelizowane, a pacjent zgłasza się do lekarza po dłuższym czasie. Tymczasem postępowanie według prostych zasad bezpośrednio po urazie pozwala ograniczyć doznane uszkodzenia i przyspieszyć powrót do sprawności. Takie postępowanie zmniejsza dolegliwości bólowe, ogranicza obrzęk i przyspiesza gojenie uszkodzonych tkanek.

Zasady prostego i szybkiego postępowania po skręceniu stawu skokowego:

  • ochrona – po urazie nie należy obciążać skręconego stawu skokowego
  • optymalna jest 72 godzinna przerwa w aktywności ruchowej – ograniczenie przemieszczania sie do niezbędnego minimum.
  • szybkie schłodzenie okolicy stawu skokowego–powinno się użyć woreczka z lodem lub zamrożonego opatrunku żelowego. Ważne jest, żeby nie przykładać lodu do odsłoniętej skóry, ponieważ można doprowadzić do jej odmrożenia
  • ucisk – zastosowanie bandaża elastycznego pozwala ograniczyć narastanie obrzęku i dodatkowo usztywnia staw, chroniąc go przed pogłębianiem urazu. Należy pamiętać, aby bandaż uciskał staw skokowy, ale nie tamował dopływu krwi do palców stopy. Nie można dopuścić do zasinienia i drętwienia stopy.
  • uniesienie kończyny do góry – ułożenie skręconego stawu skokowego na podwyższeniu- ok. 15-20 cm, co ułatwia odpływ krwi z nogi i ogranicza narastanie obrzęku, zmniejszając dolegliwości bólowe.

Niestety przechodzone („samo przejdzie”) czy niewyleczone skręcenie stawu skokowego, zbyt wczesne rozpoczęcie chodzenia czy aktywności fizycznej bardzo często doprowadza do niestabilności stawu skokowego, który w znacznym stopniu utrudnia poruszanie się.

Jeżeli doszło u Ciebie do skręcenia stawu skokowego i nadal odczuwasz silny, przeszywający ból w okolicy kostki a do tej pory nie skorzystałeś z odpowiedniej rehabilitacji, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na skuteczną rehabilitację i pomoc samemu sobie w powrocie do pełni sił i sprawności.

Gołąb B. K., Podstawy anatomii człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012.
Wojciech Noszczyk (red.): Chirurgia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007.

Michał Gołąbek – fizjoterapeuta

 

Napisz swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *